איך תתגברו על 5 הבעיות הנפוצות ביותר של ילדכם בגיל ההתבגרות

5 הבעיות הנפוצות ביותר בגיל ההתבגרות ואיך תתמודדו

איך תתגברו על 5 הבעיות הנפוצות ביותר של ילדכם בגיל ההתבגרות

 

הדבר החשוב שעל הורים לדעת הוא ש"הכל בסדר". זה לא משנה שילדים מתנהגים בצורה לא טובה מדי פעם או אפילו לעיתים קרובות יותר, רוב בעיות ההתנהגות הן נורמליות לחלוטין. הורים רבים מתמודדים עם בעיות דומות, זה לא אומר שילדיכם הוא "ילד רע"  או שאתם הורים רעים.

הטעות נפוצה שאנו, ההורים, עושים היא לשים יותר תשומת לב לפעמים שילדינו מתנהגים בצורה לא טובה מאשר כאשר הם מתנהגים בצורה נאותה.  בגלל שאנו עושים זאת,  אנו מפספסים הזדמנות  לקדם התנהגות טובה, דבר שיגרום לילדינו לנהוג בה יותר בעתיד.

אם יש לכם ילד  במעבר בין ילדות  לגיל נוער, בגילאים 12-11 , ייתכן שאתם מתמודדים אם אחת או עם כל חמש הבעיות  הבאות.  אספנו עבורכם  את האסטרטגיות היעילות ביותר להתמודדות עם בעיות התנהגותיות שונות:

 

  1. זמן הארוחה

ארוחה מביאה עימה מספר בעיות  ולחץ עבור המשפחה.  כדי להתמודד עם בעיות עוד לפני שהן קורות, המומחים ממליצים על "ארוחות שקטות עם הכנה טובה."

 

לדוגמה, אם הילד שלכם, מתעניין יותר במה שמופיע בטלוויזיה במקום לשבת עם כל המשפחה לאכול, או שהמתבגר  שלכם קבור במסך הסמארטפון שלו, הכי פשוט זה לטפל בהסחות הדעת האלה בזמן שאתם אוכלים.  זה אומר לכבות את הטלוויזיה, להקפיד על חוק "ללא ניידים  בזמן הארוחה", ולעשות מעשים נגד  סוגים כאלה של  בעיות שמונעות מכם זמן איכות. יותר חשוב, בתור הורים, תהיו בעצמכם מודלים טובים לחיקוי ותקפידו על חוקי הארוחה שלכם.

לפעמים התנהגות רעה צצה  כשהילד שלכם פשוט רעב,  כאן המומחים ממליצים להעסיק את הילדים שלכם בכך שאתם  נותנים להם להשתתף בהכנת הארוחה. זה ייתן להם תחושה של אחריות  והשקעה במאמץ להכנת הארוחה. לדוגמה,  ילדכם בן ה2-6  יכול  לסדר את הסכו"ם  על השולחן. בן ה7-9 שלכם יכול לארגן את השולחן או לערבב רכיבים; ובן ה10-11 שלכם יכול לחתוך את הירקות  עם פיקוח או למזוג את המשקאות.  הדבר החשוב הוא  להקצות להם  משהו שהם יכולים  לעשות כדי להימנע מכישלון.

עבור בעיות התנהגות בזמן הארוחה שאינכם יכולים להתעלם מהן, הציבו חוקים ולמדו את הילד שלכם מה עליו לעשות כדי כדי לשמור על החוקים . אסור להניח מראש שילדכם יודע מה לעשות,  הבהירו לו את ציפיותיכם.

ולא פחות חשוב, כשילדיכם מתנהגים בצורה טובה בזמן הארוחה, שבחו אותם כדי להגביר את הסיכויים  שהם יחזרו על ההתנהגות הזו.

 

  1. התקפי כעס

כאשר התקפים קורים, הם גורמים להמון לחץ לכולם בסביבה.המפתח הוא לזכור שילדים עוברים התקפים כי הם לא לומדים איך לעכל את הכעס שלהם בצורה נכונה.  כאשר ילדים בגילאים 2 עד 6 עוברים התקפים,  הם לא יכולים להצמיד מילים לתאר את הרגשות שלהם. ילדים בגילאים 7 עד 9, זה הזמן בו הם מתחילים לחוות לחצים חדשים, בגילאים 10 עד 11  זה הזמן בו  הם  מבולבלים בקשר לרגשות שלהם.

זה תלוי בכם ללמד אותם איך לדבר על הכעס שלהם, במקום להעניש אותם, כדאי לעשות את הפעולות הבאות

  1. על תנסו לנהוג בהיגיון  עם ילדיכם בזמן הכעס, בגלל שהוא אינו במצב לשמוע היגיון וסיבתיות.
  2. על תאיימו להעניש אותו בגלל שזה רק יחמיר את המצב.
  3. תכירו ותאשרו את הרגשות של ילדיכם, בגלל שזה מלמד את הילדים לתקשר עם מה שהם מרגישים ומיידע אותם שכעס הוא לא דבר רע.
  4. תנו להתקף להמשיך כפי שהוא. הישארו ליד ילדיכם אם הוא פעוט אך אם הוא מתבגר שלחו אותו לחדרו.

 

 

ברגע שילדיכם נרגע,  תשכחו מהעבר ותחזרו למערכת יחסים חיובית. תנהלו שיחה מהירה עם הילד כדי לאשר מחדש שאין שום דבר רע בתחושת כעס, ותבקשו מילדיכם לדבר על הרגשות האלה  במקום לעבור התקף.

 

 

  1. זמן שינה

לשינה חלק חשוב בהתפתחותו והתנהגותו של הילד שלכם. בגלל זה רצוי שילדים עד גיל 12 יקבלו  10 עד 11 שעות שינה כל לילה.

ילדים ינסו כל מיני טקטיקות כדי להתחמק מלהיכנס או להישאר במיטה, והם זקוקים לתגובה עקבית מההורים כדי להבין את הגבולות ולגרום לכך שהם לא יעברו עליהם. לדוגמה, אם ילדיכם יוצא מהמיטה, פשוט הובילו אותם למיטה בכל פעם. אם ילדיכם קורא לכם , פשוט תאמרו "אני אוהב אותך, הגיע הזמן לישון עכשיו." קוראים לזה "אסטרטגית ניתוק,"  וזה מצריך מכם להישאר רגועים ולהגיב כמה שיותר ברכות כדי לשמור על סביבה שלווה עבור שינה.

עקביות גם היא  חשובה לשגרת השינה. ילדים משגשגים תחת שגרה, אז כשזמן השינה עקבי, זה יגרום להרבה מהלחץ לרדת. על מנת לעזור לילדים  שסוטים מהשגרה, מומלץ לכוון את הריכוז שלהם לכיוון המטרה הבאה בשגרה שלהם בעזרת הצהרות "כש\אז"   "כשתשים את הפיג'מה הזו,  אז נבחר ספר לקרוא."

 

לבסוף, הורים מרגישים דחף  לפעול כמודלים טובים לחיקוי בכך שהם הולכים לישון באותה שעה כמו הילדים שלהם. בלהיות שקט, למרות שאינכם באמת ישנים או אפילו שוכבים על המיטה שלכם, יכול לעזור לעודד את ילדיכם לישון.

 

  1. שיעורי בית

כשאתם חושבים על כמות שיעורי הבית הגדולה שדורשים מילדים לעשות בגיל צעיר- אין פלא שזה  בראש רשימת בעיות ההתנהגות. זהו ללא ספק מקור לריב, בגלל  שילדים לא רוצים  לעשות את העבודה  או מרגישים לחוצים מתוסכלים בגלל העבודה עצמה. זו הסיבה שילדים זקוקים לצורת חשיבה אחרת כדי לעשות שיעורי בית. כדי לעזור לעצב את צורת החשיבה הזו, עלינו לחשוב כמו ילד כדי לעזור להם להבין מהן הציפיות מהן ולחשוב על אסטרטגיות לעזור להם לעבור כדי לבנות את הרגל  בריא של הכנת שיעורי הבית.

בנוסף על לעזור לילדינו להיות מאורגנים ולבסס שגרה, המומחים מציעים להשתמש בחיזוק חיובי כדי להגביר את הסיכויים שילדכם יבצע את שיעורי הבית, אבל הם גם זקוקים להבין את ההשלכות השליליות כאשר חלק מהילדים צריכים להבין את חשיבות עשיית שיעורי הבית בדרך הקשה. הם מציעים להשוות שיעורי בית לפעילות שחשובה לילדכם, כמו כדורגל או משחק עם חברים. אם הם לא יכולים לעשות אחד מהן, אז הם גם לא יכולים לעשות את השני.

 

צריך להבין שילדים מעדיפים לעשות כל כך הרבה דברים אחרים מלבד הכנת שיעורי הבית, לכן על ההורים להוות מודל לחיקוי. זה אומר, שכאשר הגיע הזמן לעשות שיעורי בית, הורים גם אמורים לעסוק באיזושהי פעילות שקטה, כמו תשלום חובות או קריאת ספר, כדי להדגים שזו פעילות חשובה במשפחתכם וכדי להמעיט בהסחות דעת עבור ילדכם.

 

  1. יחס

נראה שבימינו ילדים מתבגרים מהר יותר ומוקדם יותר מתמיד, ובעיית היחס שלהם להורים, למורים ולמסגרות בכלל מעמידה את ההורים במבחן לא קל של סבלנות. אמנם ייתכן שהילד שלכם משגע אתכם, אבל הוא לא עושה את  זה בכוונה – היחס הזה מגיע כתוצאה של חופש, פחדים, לחץ או גורמים אחרים-

 

הצעד הראשון שאתם יכולים  לקחת כדי לשמור על השפיות שלכם הוא להחליט אם אתם מסוגלים לקבל את ההתנהגות של הילד שלכם.  ידיעה מראש של ההחלטה הזו היא חשובה, מכיוון שאיננו יכולים להתערב בכל דבר קטן, כי אם ננחליט להתערב בהכל אז או שנתיש את עצמנו או שנצטייר כהורים לא עקביים. לדוגמה, בעוד שייתכן שאתם מוכנים להתעלם מגלגול העיניים של ילדכם, ניבול פה, מצד שני,  לא נסבל וזקוק לתגובה מצדכם.

ברור שלהתעלם מהתנהגותו הלא הולמת של ילדכם היא דבר קשה לעשות, אבל שקלו את היכולת של התופעה לפעול לטובתכם. המומחים קוראים לזה "אסטרטגיית ניתוק" ומשתמשים בזה בצורה של פסיכולוגיה הפוכה. לא להקדיש תשומת לב להתנהגות יכול להגדיל את הסיכויים שההתנהגות לא תחזור על עצמה.

 

כשאתם צריכים להתייחס להתנהגות שאינכם יכולים לסבול, מומלץ למצוא משהו משמעותי לילדכם אשר תוכלו להשתמש בו  כאמצעי להשגת ההתנהגות שאתם רוצים.

קבלו במתנה את המדריך הסודי שבו משתמשים מטפלים התנהגותיים! חינם

שבע סודות של מטפלים שיעזרו לכם להתמודד עם פרץ העצמאות חסר השליטה וחסר ההגיון של ילדכם בגיל הרך וגם אחריו
להורדת המדריך
לקבלת המדריך אנא רשמו את המייל שלכם ונשלח אליכם אותו עם סיום ההרשמה
לעולם לא נשתף את כתובת המייל שלכם ולא נשתף אותה עם אף אחד